Lindgren & Falke doen Spoffin-residentie

Sandrina Lindgren

Lindgren & Falke doen Spoffin-residentie

 25-03-2013 Een citytour aan de hand van verkeersborden die tot leven komen. Dead Ends is een serie ultrakorte voorstellingen op en rond verkeersborden, dwars door de binnenstad van Amersfoort. Iedereen kent de taal van een stad; de Zweedse performer Sandrina Lindgren en de Israëlische poppenspeler Ishmael Falke zullen er tijdens hun residentie in de maand augustus voor Festival Spoffin hun eigen, uiterst fantasierijke en creatieve draai aan geven, toegespitst op wat zij in Amersfoort ontdekken aan verborgen stadsverhalen.

Internationaal street arts Festival Spoffin biedt jaarlijks in de aanloop naar het festival een groep uit binnen- of buitenland een residentie in Amersfoort. Lindgren en Falke werken gedurende de maand augustus in de Laswerkplaats en vooral ook buiten op straat aan hun nieuwste voorstelling, die vervolgens tijdens het festival in première gaat. Lindgren: ‘Amersfoort is met haar pittoreske centrum een spannende locatie voor Dead Ends. Middeleeuwse straten met als grappig contrast overal die verkeersborden. Wij maken van die borden illustraties voor een verhaal over de buurt; het zijn abstracte symbolen die de meest fantastische geschiedenissen tot leven kunnen wekken.’ Verhalen over Piet Mondriaan, ridders en andere historische figuren, maar Sandrina en Ishmael zullen er zeker ook hun fantasie op loslaten en Amersfoorters vragen naar de verhalen die zij bij verkeersborden hebben. ‘Dat is het leuke van dit project,’ zegt Lindgren. ‘Met veel fantasie verhalen verzinnen en het publiek die laten ervaren. Na onze citytour zul je altijd anders naar verkeersborden en andere stadse details blijven kijken.’ Interessant is de mix van verschillende disciplines waarmee Lindgren en Falke experimenteren. Sandrina Lindgren, geboren in Zweden, volgde haar opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, richting moderne dans en theater en choreografie. Sindsdien werkt zij als performer, danser en choreografe. Ishmael Falke is geboren in Tel Aviv en woont in Finland. Hij is een experimentele poppenspeler en oprichter van de groep Sixfingers Theatre. Lindgren: ‘Wat wij gemeen hebben is dat we werken vanuit materiaal. Ik vanuit mijn lichaam en wat ik tegenkom en hij vanuit het materiaal waarvan hij zijn poppen maakt en dat kan echt van alles zijn.’ De twee werkten eerder al samen aan een productie waarbij een echtpaar slechts met behulp van verkeersborden met elkaar kan communiceren. Met Dead Ends creëren zij nieuwe stadslegenden in een alledaagse omgeving door verborgen verhalen achter vertrouwde symbolen te onthullen, die daardoor revolutionair nieuwe associaties krijgen. ‘Je kunt Dead Ends zien als de beoefening van een eigentijdse, stedelijke vorm van animisme,’ stelt Lindgren. Artistiek leider Alfred Konijnenbelt van Spoffin heeft voor deze residentie uit bijna 40 aanmeldingen van over de hele wereld kunnen kiezen. Hij verwacht dat de residentie een bijzonder en vernieuwend street arts-project oplevert, dat ook goed naar andere festivals kan reizen. Andere inzendingen kwamen uit landen als Cyprus, Denemarken, Duitsland, Egypte, Frankrijk, Groot-Brittannië, Israël, Italië, Maleisië, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Spanje, Thailand, Verenigde Staten en Venezuela. Festival Spoffin vindt in 2013 plaats van 22 tot en met 25 augustus.

 Sandrina Lindgren
 Ishmael Falke

Lindgren & Falke doen Spoffin-residentie

Sandrina Lindgren

Lindgren & Falke doen Spoffin-residentie

 25-03-2013 Een citytour aan de hand van verkeersborden die tot leven komen. Dead Ends is een serie ultrakorte voorstellingen op en rond verkeersborden, dwars door de binnenstad van Amersfoort. Iedereen kent de taal van een stad; de Zweedse performer Sandrina Lindgren en de Israëlische poppenspeler Ishmael Falke zullen er tijdens hun residentie in de maand augustus voor Festival Spoffin hun eigen, uiterst fantasierijke en creatieve draai aan geven, toegespitst op wat zij in Amersfoort ontdekken aan verborgen stadsverhalen.

Internationaal street arts Festival Spoffin biedt jaarlijks in de aanloop naar het festival een groep uit binnen- of buitenland een residentie in Amersfoort. Lindgren en Falke werken gedurende de maand augustus in de Laswerkplaats en vooral ook buiten op straat aan hun nieuwste voorstelling, die vervolgens tijdens het festival in première gaat. Lindgren: ‘Amersfoort is met haar pittoreske centrum een spannende locatie voor Dead Ends. Middeleeuwse straten met als grappig contrast overal die verkeersborden. Wij maken van die borden illustraties voor een verhaal over de buurt; het zijn abstracte symbolen die de meest fantastische geschiedenissen tot leven kunnen wekken.’ Verhalen over Piet Mondriaan, ridders en andere historische figuren, maar Sandrina en Ishmael zullen er zeker ook hun fantasie op loslaten en Amersfoorters vragen naar de verhalen die zij bij verkeersborden hebben. ‘Dat is het leuke van dit project,’ zegt Lindgren. ‘Met veel fantasie verhalen verzinnen en het publiek die laten ervaren. Na onze citytour zul je altijd anders naar verkeersborden en andere stadse details blijven kijken.’ Interessant is de mix van verschillende disciplines waarmee Lindgren en Falke experimenteren. Sandrina Lindgren, geboren in Zweden, volgde haar opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, richting moderne dans en theater en choreografie. Sindsdien werkt zij als performer, danser en choreografe. Ishmael Falke is geboren in Tel Aviv en woont in Finland. Hij is een experimentele poppenspeler en oprichter van de groep Sixfingers Theatre. Lindgren: ‘Wat wij gemeen hebben is dat we werken vanuit materiaal. Ik vanuit mijn lichaam en wat ik tegenkom en hij vanuit het materiaal waarvan hij zijn poppen maakt en dat kan echt van alles zijn.’ De twee werkten eerder al samen aan een productie waarbij een echtpaar slechts met behulp van verkeersborden met elkaar kan communiceren. Met Dead Ends creëren zij nieuwe stadslegenden in een alledaagse omgeving door verborgen verhalen achter vertrouwde symbolen te onthullen, die daardoor revolutionair nieuwe associaties krijgen. ‘Je kunt Dead Ends zien als de beoefening van een eigentijdse, stedelijke vorm van animisme,’ stelt Lindgren. Artistiek leider Alfred Konijnenbelt van Spoffin heeft voor deze residentie uit bijna 40 aanmeldingen van over de hele wereld kunnen kiezen. Hij verwacht dat de residentie een bijzonder en vernieuwend street arts-project oplevert, dat ook goed naar andere festivals kan reizen. Andere inzendingen kwamen uit landen als Cyprus, Denemarken, Duitsland, Egypte, Frankrijk, Groot-Brittannië, Israël, Italië, Maleisië, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Spanje, Thailand, Verenigde Staten en Venezuela. Festival Spoffin vindt in 2013 plaats van 22 tot en met 25 augustus.

 Sandrina Lindgren
 Ishmael Falke